Benny Greb je vrhunski njemački bubnjar mlađe generacije (rođen je 1980. godine). Poznat je po autentičnom sviranju široke palete stilova, kao i po svojim sposobnostima edukacije tijekom svojih radionica i seminara za bubnjare.
Ovdje prenosim video u kojem Greb svira i educira auditorij na jednom španjolskom festivalu za bubnjare. Iznimno mi se svidjelo na koji način je Benny iznio svoje viđenje tri vrste muzikalnosti i zašto je svaki od njih važan i na koji način jedan ovisi o drugom. Baza svega je da ovaj izvanredni muzičar dobro zna da je glazba u načelu vrsta komunikacije, baš kao i razgovor, samo neverbalna. No, ista pravila koja vrijede u govornoj komunikaciji, najčešće vrijede i u glazbenoj komunikaciji.
Obzirom da primam mailove i poruke od bubnjara koji ne razumiju najbolje engleski jezik, ispod videa prevodim što je Greb iznio počevši sa 1:53
Tri razine muzikalnosti
Postoje tri razine muzikalnosti. Većina sustavnog obrazovanja i našeg fokusa je usmjerena samo na prvu razinu, odnosno:
Što?
Što svirate? Note nam kažu što da sviramo. Kad želimo biti kreativni, želimo svirati nešto drugačije. Nađemo nove fore i načine kako svirati npr. po tomovima. Postoje lekcije na Internetu sa 150 novih prelaza na bubnjevima. To sve spada u Što? – što svirate.
Glazba se, međutim, zaista događa u drugom nivou:
Kako?
Kako svirate nešto? Na koji način kažete nešto?
U većini slučajeva, to je puno zanimljivije i važnije od onoga što govorite. Žene su u tom pogledu sjajne. Zato kad mi nazovemo doma i (hladnim tonom) kažemo “Zdravo”, ona odgovara “Što ne valja?” Na to mi uobičajeno kažemo “Ali ništa nisam rekao! Samo sam te pozdravio!” Da, ali kako si to rekao komunicira puno emocija. Isto je i kad kažete “Volim te.” Same riječi nisu komplicirane za izgovoriti. Ali zašto ih je nekada teško za izgovoriti? Zbog toga što je važno kako ćete to reći, ali i zbog trećeg nivoa:
Zašto?
Zašto ćete to reći?
Ako nekome kažete “Žao mi je” i u toj rečenici se osjeti dovoljno razloga Zašto to kažete, to može polučiti efekt i rezultat. Ali, opet, kako to kažete može pokvariti sve. Primjerice, ako kažete (uznemirenim tonom) “Ali, rekao sam ti da TE VOLIM! ZAŠTO NISI SRETNA?” ili kažete (na način koji izražava dosadu) “Daaaa, volim teee”, nešto jako lijepo možete pretvoriti u uvredu.
Analogno tome, kada Kako svirate nešto nije na razini, lako možete pretvoriti određene ritmičke uzorke i stilove u uvredu.
Potom Greb svira jedan lijepi jazzy pattern, ali sa compingom po snareu odsviranim preglasno. Zatim odsvira isti taj pattern, ali sa angažiranim i prikladnim dinamičkim pristupom.
Benny dovršava svoj nastup ovako:
Evo izazova za vas. Idući put kad odete u svoju prostoriju za vježbanje i znate što ćete svirati, ostanite tamo malo dulje i pokušajte iznaći različite načine kako ćete to odsvirati.
Ovo Grebovo izlaganje će nekima zvučati kao “Pa što, zar je izmislio toplu vodu?”. Ali moje je mišljenje da je – nakon što glazbenik svlada tehniku sviranja – upravo u razumijevanju preostale dvije razine muzikalnosti tajna u tome zašto mali broj glazbenika biva in demand.
Napomena: postoji mogućnost da ćeš ispod uočiti plaćeni oglas. Ako želiš pomoći uredniku da pokrije troškove svog vremena za održavanje ovog bloga, klikni na oglas ispod. Tebi lako i besplatno, a meni koristi. Win win situacija. 🙂